onsdag den 17. februar 2010

Mød min nye ven


Jeg sad og surfede symaskiner på guloggratis.dk - det gør jeg ind i mellem, en lille smule for gang på gang at undres over, at rigtig mange tror, at andre KUN drømmer om at købe deres 100 år gamle maskiner med håndsving for en formue. Modvægten til det er, at andre ind i mellem sælger gode ting for en slik, fordi de ikke aner, hvad de har mellem hænderne. En af dem slap fra mig i dag i sidste øjeblik, en næsten ny 5000 kroners-overlocker til 300,- var lige blevet solgt, pokkers. Nå, men jeg fandt så en Major 5001, som blev foræret væk her i Tranbjerg. Teksten var: "Symaskine, Virker ikke. Købte den istandsat for ca. 2 år siden brugte den lidt (var rigtig god at bruge), så stod den stille et halvt år og nu virker den ikke. (tror ikke der skal meget til før den virker igen)." - den kunne jeg ikke lade gå fra mig. Den er pæn og ren indvendigt, og da jeg først havde fået justeret undertrådsspændingen, syede den rigtigt fint. Og så hjalp det også at skifte spolen ud til en, der mere ligner den rigtige størrelse. Der fulgte desværre ingen ekstra fødder med, men det er tilsyneladende en low shank-model, der bruger standardfødder. Eneste mangel ved den er den lille krog ved nåleskruen, der holder tråden på plads, lige inden tråden går ind i nålen, men jeg regner med at kunne finde den reservedel på nettet.

Hvad jeg skal bruge den til? Jow, det er en tilsyneladende solid, mekanisk maskine, der kan okse gennem tykkere lag end min moderne maskine, som naturligvis stadig vil være min primære maskine. Og den var gratis, så jeg synes, at det var meget heldigt!

3 kommentarer:

  1. Thanks so much for helping me solve my tangled bobbin mess. I appreciate that you took the time.

    I have just posted a scarf refashion where I took an old shirt and turned it into a gorgeous neck scarf. Next week sometime I plan to do another What I'm Wearing post. And then I need to get back to some real sewing soon. Thank you for taking time out of your busy day to visit my blog and leave comments.

    Have an awesome day!

    SvarSlet
  2. Hej står med en model helt magen til sikringen er røget ved du hvor man kan købe en eller eventuelt en der er bedre 😁

    SvarSlet
    Svar
    1. Så vidt jeg kunne finde ud af, er den identisk med en Toyota 5001, som der er blevet solgt virkelig mange af. Prøv at spørge dem her: http://sewingparts.co.uk/toyota.html

      Slet